Załącznik nr 1

do uchwały nr 11/2012/2013
z dnia 13.11.2012 r.

w sprawie wprowadzenia regulaminu organizacyjnego

 

 

Regulamin organizacyjny

Zespołu Placówek Oświatowych w Koninie;

I

Ogólne zasady funkcjonowania regulaminu organizacyjnego

1. Zespół Placówek Oświatowych realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.

2.  Organem prowadzącym jest Gmina Niedźwiedź.

3. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Krakowie, delegatura w Nowym Sączu.

4. Pracą szkoły kieruje Dyrektor. Odpowiada za prawidłową realizację zadań wynikających ze Statutu  przed Gminą  Niedźwiedź w  zakresie organizacyjno – finansowym, a w zakresie merytorycznym przed Kuratorium Oświaty.

5. Dyrektor w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy i Karty Nauczyciela.

II

Schemat organizacyjny Zespołu Placówek Oświatowych w Koninie

1.  W szkole zostały wyodrębnione następujące organy i komórki organizacyjne:

·        Dyrektor szkoły

·        Rada pedagogiczna

·        Samorząd uczniowski

·        Rada rodziców

·        Administracja i obsługa

i stanowiska pracy:

 

·        bibliotekarz

·        pedagog

·        nauczyciele przedszkola

·        nauczyciele I –VI szkoły podstawowej  oraz gimnazjum

·        pracownicy administracji i obsługi

 

III.

Zadania realizowane w zespole  przez organy i komórki organizacyjne

1. Dyrektor szkoły:

·        planuje, organizuje i nadzoruje działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły

·        zapewnia warunki do realizacji zadań szkoły

·        reprezentuje szkołę na zewnątrz

·        kształtuje twórczą i życzliwą atmosferę pracy i nauki w szkole

·        zwołuje posiedzenia rady pedagogicznej

·        realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji

·        przedstawia radzie pedagogicznej do zatwierdzenia projekty planów finansowych, planów pracy szkoły, wyniki klasyfikacji i promocji uczniów oraz propozycje innowacji i eksperymentów pedagogicznych, składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich wykonania

·        zatwierdza szkolne zestawy programów nauczania

·        dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie

·        przydziela nauczycielom, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, prace i stałe zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowe płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze

·        ustala po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

·        wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały zawiadamia kuratora oświaty i organ prowadzący

·        wydaje zarządzenia w sprawach związanych z bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą i  organizacyjną szkoły.

·        sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczycieli. Przedstawia  radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.

·        zapewnia bezpieczne warunki pracy wszystkim zatrudnionym i nauki wszystkim  uczniom.

·        sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.

·         sprawuje kontrolę wypełniania obowiązku przedszkolnego i szkolnego przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły, a w szczególności: 1/prowadzi ewidencję spełniania obowiązku przedszkolnego i szkolnego ; 2/ wyraża zgodę na indywidualny tok nauczania po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej; 3/  podejmuje decyzje w sprawie: przyspieszenia dziecku obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej, odroczenia obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej, nie dłużej niż o jeden rok spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą, oraz określa jego warunki.

·        Dyrektor szkoły wyraża zgodę w sprawie: 1/ przyjęcia ucznia spoza obwodu, 2/przeniesienia ucznia do innej klasy, 3/ zwolnienia ucznia ze sprawdzianu dla szóstoklasistów. Dyrektor szkoły w uzasadnionych przypadkach składa wniosek do kuratora oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

Dyrektor szkoły: 

·        zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji ich zadań oraz doskonaleniu zawodowym

·        realizuje zadania związane z oceną pracy nauczycieli oraz oceną ich dorobku zawodowego

·        zapewnia warunki do prawidłowego odbywania stażu i zdobywania stopni

·        awansu zawodowego.

Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli pracowników nie będących nauczycielami: 

·        zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły 

·        powołuje i odwołuje pracowników na stanowiska kierownicze, zgodnie z przepisami szczegółowymi oraz określa zakres ich obowiązków i czynności 

·        przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły 

·        występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły 

·        przyznaje dodatki motywacyjne nauczycielom i premię innym pracownikom szkoły zgodnie z regulaminem ich przyznawania 

·        administruje funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.

Dyrektor szkoły wyraża zgodę, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, na podjęcie na terenie szkoły działalności stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności szkoły.

Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.

Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

 

2. Rada pedagogiczna:

Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

·        przygotowanie projektu statutu lub projektu zmian w statucie oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski, 

·        zatwierdzenie programu wychowawczego i profilaktyki szkoły po zatwierdzeniu przez radę rodziców i uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego,

·        opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz zasad oceniania zachowania po zaopiniowaniu przez radę rodziców i samorząd uczniowski 

·        zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów 

·        podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych 

·        wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne oraz egzaminy poprawkowe

·        uchwalenie warunkowej promocji ucznia 

·        podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia do klasy równoległej 

·        ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego i wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. 

·        uchwala po zasięgnięciu opinii rady rodziców szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników

Rada pedagogiczna opiniuje: 

·        szkolny zestaw programów nauczania dopuszczonych do użytku szkolnego 

·        roczną organizację pracy szkoły, a w szczególności tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych 

·        projekt planu finansowego szkoły 

·        wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród odznaczeń i innych wyróżnień 

·        propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych 

·        wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia 

·        propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole

3. Samorząd uczniowski

·        przygotowanie projektu regulaminu samorządu uczniowskiego

·        reprezentuje opinię i potrzeby społeczności uczniowskiej

·        pełnieni rolę rzecznika praw i interesów ucznia

·        gospodaruje środkami materialnymi samorządu 

·        inicjuje różnorodne formy aktywności pozalekcyjnej rozwijającej zainteresowania naukowe, sportowe, turystyczno -krajoznawcze i muzyczne uczniów.

4. Rada Rodziców 

Występuje do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami dotyczącymi  szkoły:

·        inicjuje i organizuje pomoc rodziców dla szkoły

·        opiniuje szkolny zestaw programów nauczania 

·        uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczy oraz program profilaktyki szkoły,

·        opiniuje WSO i Statut szkoły

·        opiniuje dorobek zawodowy nauczycieli

·        opiniuje projekt planu finansowego szkoły

·        opiniuje program i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły

5. Administracja i obsługa

Pracownicy administracji i obsługi zapewniają sprawne działanie szkoły, utrzymanie obiektu       i jego otoczenia w ładzie i czystości.

IV

Zadania realizowane w zespole ze względu na stanowiska pracy

1.  Nauczyciel  bibliotekarz

·        gromadzi, zgodnie z potrzebami czytelników, zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,

·        gromadzi czasopisma, zbiory specjalne (slajdy, taśmy wideo, kasety magnetofonowe, płyty CD, programy komputerowe, itp.),

·        udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do klas,

·        rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami,

·        udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informują o owych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,

·        udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,

·        przeprowadza analizę stanu czytelnictwa,

·        opracowuje roczny plany pracy biblioteki, uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,

·        dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych, prowadząc odpowiednią dokumentację,

·        współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły,

·        organizuje i prowadzi zajęcia biblioteczne,

·        realizuje zadania wynikające z programu wychowawczego i profilaktyki szkoły,

·        organizuje i uczestniczy w promocji biblioteki.

 

2.  Nauczyciel  pedagog

 

·        rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia

·        planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno –pedagogicznej

·        planowanie działań w zakresie profilaktyki i wychowania

·        prowadzenie badań i działań diagnostycznych

·        minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych

·        prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej

·        współpraca z wychowawcami , rodzicami, instytucjami wspierającymi rozwój dziecka, specjalistami w zakresie terapii

3. Nauczyciele kl. I –VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum

4. Nauczyciele -wychowawcy:

              zespołowego, które rozwijają i integrują zespół klasowy,

5. Sekretarz szkoły

6.  Kucharka i pomoc kuchenna

7. Sprzątaczka

8. Konserwator

Postanowienia końcowe:

1. Zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły na każdy rok sporządza

się aktualny wykaz stanowisk pracy

2. Zakresy kompetencji komórek ustala dyrektor szkoły .

3. Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga dyrektor

szkoły.

4. Regulamin organizacyjny szkoły wchodzi w życie  13 listopada 2012r