Załącznik nr 1
do uchwały nr 11/2012/2013
z dnia 13.11.2012 r.
w sprawie
wprowadzenia regulaminu organizacyjnego
Regulamin
organizacyjny
Zespołu
Placówek Oświatowych w Koninie;
I
Ogólne zasady funkcjonowania regulaminu
organizacyjnego
1. Zespół
Placówek Oświatowych realizuje zadania wynikające ze Statutu Szkoły.
2. Organem prowadzącym jest Gmina Niedźwiedź.
3. Nadzór
pedagogiczny nad szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty w Krakowie, delegatura w
Nowym Sączu.
4. Pracą szkoły
kieruje Dyrektor. Odpowiada za prawidłową realizację zadań wynikających ze
Statutu przed Gminą Niedźwiedź w
zakresie organizacyjno – finansowym, a w zakresie merytorycznym przed
Kuratorium Oświaty.
5. Dyrektor w
stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy i Karty
Nauczyciela.
II
Schemat organizacyjny Zespołu Placówek
Oświatowych w Koninie
1. W szkole zostały wyodrębnione następujące
organy i komórki organizacyjne:
·
Dyrektor szkoły
·
Rada pedagogiczna
·
Samorząd uczniowski
·
Rada rodziców
·
Administracja i obsługa
i stanowiska
pracy:
·
bibliotekarz
·
pedagog
·
nauczyciele przedszkola
·
nauczyciele I –VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum
·
pracownicy administracji i obsługi
III.
Zadania
realizowane w zespole przez organy i
komórki organizacyjne
1.
Dyrektor szkoły:
·
planuje, organizuje i nadzoruje działalność
dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły
·
zapewnia warunki do realizacji zadań szkoły
·
reprezentuje szkołę na zewnątrz
·
kształtuje twórczą i życzliwą atmosferę pracy i
nauki w szkole
·
zwołuje posiedzenia rady pedagogicznej
·
realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w
ramach jej kompetencji
·
przedstawia radzie pedagogicznej do
zatwierdzenia projekty planów finansowych, planów pracy szkoły, wyniki
klasyfikacji i promocji uczniów oraz propozycje innowacji i eksperymentów
pedagogicznych, składa radzie pedagogicznej okresowe sprawozdania z ich
wykonania
·
zatwierdza szkolne zestawy programów nauczania
·
dysponuje środkami określonymi w planie
finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
·
przydziela nauczycielom, w uzgodnieniu z radą
pedagogiczną, prace i stałe zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatkowe płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze
·
ustala po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej
organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych
·
wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały zawiadamia kuratora oświaty
i organ prowadzący
·
wydaje zarządzenia w sprawach związanych z
bieżącą działalnością dydaktyczno – wychowawczą i organizacyjną szkoły.
·
sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny
pracy nauczycieli. Przedstawia radzie
pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólne wnioski wynikające ze
sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
·
zapewnia bezpieczne warunki pracy wszystkim
zatrudnionym i nauki wszystkim uczniom.
·
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza
warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
·
sprawuje
kontrolę wypełniania obowiązku przedszkolnego i szkolnego przez dzieci
mieszkające w obwodzie szkoły, a w szczególności: 1/prowadzi ewidencję
spełniania obowiązku przedszkolnego i szkolnego ; 2/ wyraża zgodę na
indywidualny tok nauczania po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno
pedagogicznej; 3/ podejmuje decyzje w
sprawie: przyspieszenia dziecku obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii
poradni psychologiczno pedagogicznej, odroczenia obowiązku szkolnego po
zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno pedagogicznej, nie dłużej niż o
jeden rok spełniania obowiązku szkolnego poza szkołą, oraz określa jego
warunki.
·
Dyrektor szkoły wyraża zgodę w sprawie: 1/
przyjęcia ucznia spoza obwodu, 2/przeniesienia ucznia do innej klasy, 3/
zwolnienia ucznia ze sprawdzianu dla szóstoklasistów. Dyrektor szkoły w
uzasadnionych przypadkach składa wniosek do kuratora oświaty o przeniesienie
ucznia do innej szkoły.
Dyrektor
szkoły:
·
zapewnia nauczycielom pomoc w realizacji ich
zadań oraz doskonaleniu zawodowym
·
realizuje zadania związane z oceną pracy
nauczycieli oraz oceną ich dorobku zawodowego
·
zapewnia warunki do prawidłowego odbywania stażu
i zdobywania stopni
·
awansu zawodowego.
Dyrektor jest
kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli pracowników nie
będących nauczycielami:
·
zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych
pracowników szkoły
·
powołuje i odwołuje pracowników na stanowiska
kierownicze, zgodnie z przepisami szczegółowymi oraz określa zakres ich
obowiązków i czynności
·
przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe
nauczycielom i innym pracownikom szkoły
·
występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii
rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
·
przyznaje dodatki motywacyjne nauczycielom i
premię innym pracownikom szkoły zgodnie z regulaminem ich przyznawania
·
administruje funduszem świadczeń socjalnych,
zgodnie z ustalonym regulaminem.
Dyrektor
szkoły wyraża zgodę, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, na
podjęcie na terenie szkoły działalności stowarzyszeń i organizacji, których
celem statutowym jest działalność rozszerzająca i wzbogacająca formy
działalności szkoły.
Dyrektor
szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą
rodziców i samorządem uczniowskim.
Dyrektor
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
2. Rada
pedagogiczna:
Do kompetencji
rady pedagogicznej należy:
·
przygotowanie projektu statutu lub projektu
zmian w statucie oraz jego zatwierdzenie po zaopiniowaniu przez radę rodziców i
samorząd uczniowski,
·
zatwierdzenie programu wychowawczego i
profilaktyki szkoły po zatwierdzeniu przez radę rodziców i uzyskaniu opinii
samorządu uczniowskiego,
·
opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu
oceniania oraz zasad oceniania zachowania po zaopiniowaniu przez radę rodziców
i samorząd uczniowski
·
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji
uczniów
·
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i
eksperymentów pedagogicznych
·
wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne oraz
egzaminy poprawkowe
·
uchwalenie warunkowej promocji ucznia
·
podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia
ucznia do klasy równoległej
·
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego i
wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
·
uchwala po zasięgnięciu opinii rady rodziców
szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników
Rada
pedagogiczna opiniuje:
·
szkolny zestaw programów nauczania dopuszczonych
do użytku szkolnego
·
roczną organizację pracy szkoły, a w szczególności
tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
·
projekt planu finansowego szkoły
·
wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom
nagród odznaczeń i innych wyróżnień
·
propozycje dyrektora w sprawach przydziału
nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
·
wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki
ucznia
·
propozycje dyrektora dotyczące kandydatów do
powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole
3. Samorząd
uczniowski
·
przygotowanie projektu regulaminu samorządu
uczniowskiego
·
reprezentuje opinię i potrzeby społeczności
uczniowskiej
·
pełnieni rolę rzecznika praw i interesów ucznia
·
gospodaruje środkami materialnymi samorządu
·
inicjuje różnorodne formy aktywności
pozalekcyjnej rozwijającej zainteresowania naukowe, sportowe, turystyczno
-krajoznawcze i muzyczne uczniów.
4. Rada
Rodziców
Występuje do
dyrektora szkoły i rady pedagogicznej z wnioskami dotyczącymi szkoły:
·
inicjuje i organizuje pomoc rodziców dla szkoły
·
opiniuje szkolny zestaw programów nauczania
·
uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną
program wychowawczy oraz program profilaktyki szkoły,
·
opiniuje WSO i Statut szkoły
·
opiniuje dorobek zawodowy nauczycieli
·
opiniuje projekt planu finansowego szkoły
·
opiniuje program i harmonogramu poprawy
efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
5. Administracja
i obsługa
Pracownicy
administracji i obsługi zapewniają sprawne działanie szkoły, utrzymanie
obiektu i jego otoczenia w ładzie i
czystości.
IV
Zadania realizowane w zespole ze względu na
stanowiska pracy
1. Nauczyciel
bibliotekarz
·
gromadzi, zgodnie z potrzebami czytelników,
zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,
·
gromadzi czasopisma, zbiory specjalne (slajdy,
taśmy wideo, kasety magnetofonowe, płyty CD, programy komputerowe, itp.),
·
udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń
indywidualnych oraz wypożyczeń do klas,
·
rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów
związane z nauką i indywidualnymi zainteresowaniami,
·
udziela informacji bibliotecznych,
bibliograficznych i tekstowych, informują o owych nabytkach lub książkach
szczególnie wartościowych,
·
udziela pomocy nauczycielom w ich pracy
dydaktycznej,
·
przeprowadza analizę stanu czytelnictwa,
·
opracowuje roczny plany pracy biblioteki,
uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,
·
dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub
zniszczonych, prowadząc odpowiednią dokumentację,
·
współuczestniczy w realizacji zajęć
dydaktycznych szkoły,
·
organizuje i prowadzi zajęcia biblioteczne,
·
realizuje zadania wynikające z programu
wychowawczego i profilaktyki szkoły,
·
organizuje i uczestniczy w promocji biblioteki.
2. Nauczyciel pedagog
·
rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości
psychofizycznych ucznia
·
planowanie i koordynowanie udzielania pomocy
psychologiczno –pedagogicznej
·
planowanie działań w zakresie profilaktyki i
wychowania
·
prowadzenie badań i działań diagnostycznych
·
minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych
·
prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej
·
współpraca z wychowawcami , rodzicami,
instytucjami wspierającymi rozwój dziecka, specjalistami w zakresie terapii
3. Nauczyciele
kl. I –VI szkoły podstawowej oraz gimnazjum
4. Nauczyciele
-wychowawcy:
zespołowego, które rozwijają i
integrują zespół klasowy,
5. Sekretarz
szkoły
6. Kucharka i pomoc kuchenna
7. Sprzątaczka
8. Konserwator
Postanowienia
końcowe:
1. Zgodnie z
zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły na każdy rok sporządza
się aktualny wykaz
stanowisk pracy
2. Zakresy
kompetencji komórek ustala dyrektor szkoły .
3. Spory
kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi rozstrzyga dyrektor
szkoły.
4. Regulamin organizacyjny szkoły wchodzi w życie 13 listopada 2012r